Εδώ γράφουμε όλοι όσοι...

Εδώ γράφουμε όλοι όσοι αγαπάμε τα Κεντρικά Τζουμέρκα..!! Λέμε για τις ομορφιές, τα γεγονότα, τον πολιτισμό, την διασκέδαση, απλά και καθημερινά, χωρίς υποκρισία αλλά με πάθος..

Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2011

Μελέτη λειτουργίας μικρού χιονοδρομικού κέντρου στα Τζουμέρκα

χιονοδρομικό κέντρο Τζουμέρκων

Τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική ανάλυση λειτουργίας χιονοδρομικού κέντρου στα Τζουμέρκα

Η μελέτη που εκπονήθηκε από τον Μπούγια Ι. Πέτρο, ως διπλωματική εργασία με επιβλέποντα τον καθηγητή της Σχολής Μεταλλειολόγων Μηχανικών κ. Δημήτρη Καλιαμπάκο, είναι ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα σχεδιασμού ανάπτυξης σε οικονομικά χαλεπούς καιρούς. Το σημαντικό είναι πως ο σχεδιασμός της ανάπτυξης όταν δεν υπάρχουν απεριόριστοι οικονομικοί πόροι θα πρέπει να στραφεί σε έργα μικρής κλίμακας σχετικά χαμηλού προϋπολογισμού , για τα οποία υπάρχει ήδη μια στοιχειώδης υποδομή.

Σημειώνουμε ότι στην περιοχή λειτουργεί ήδη ένα μικρό Πάρκο Ορεινών Δραστηριοτήτων, το οποίο διαθέτει πέδιλα σκι, έλκηθρα για τα παιδιά, snowmobile και ένα μικρό καταφύγιο με τζάκι όπου προσφέρει καφέ και τσίπουρο. βλέπε : http://kentrika-tzoumerka.blogspot.com/2010/11/blog-post_24.html

Με οδηγό τα παραπάνω και με βασικό κριτήριο να είναι «περιβαλλοντολογικά φιλικό» το εγχείρημα της δημιουργία ενός χιονοδρομικού κέντρου μικρής κλίμακας που θα λειτουργεί και τους θερινούς μήνες σαν εναλλακτικό πάρκο δραστηριοτήτων, επιλέχθηκε η θέση
«Λιβάδι» στο Σταυρό Θεοδωριάνων ,στο Δήμο Κεντρικών Τζουμέρκων της περιφέρειας Ηπείρου, όπου ήδη λειτουργεί τα τελευταία 7 χρόνια ένα χειμερινό πάρκο δραστηριοτήτων.

Η θέση επιλέγεται με βάση τα εξής κριτήρια:
- Σύμφωνα με το ΣΧΟΟΑΠ δεν απαγορεύεται η δημιουργία χιονοδρομικού κέντρου στην εν λόγω περιοχή
- Με προϋπάρχουσα μελέτη οι παράμετροι κρίνονται πολύ ικανοποιητικοί τόσο για την άσκηση, όσο και για τη διάρκεια της σαιζόν χιονοδρομίας στην εν λόγω περιοχή.
- Η υπάρχουσα υποδομή (το baby lift και το σαλέ ) μειώνουν το κόστος της προτεινόμενης επένδυσης και έχουν δημιουργήσει ήδη μια τάση επισκεψιμότητας για χιονοδρομία στην περιοχή.
- Το γεγονός ότι οι τίτλοι ιδιοκτησίας της γης όπου προτείνεται να υλοποιηθεί η επένδυση βρίσκονται εξ’ ολοκλήρου στην κοινότητα Θεοδωριάνων καθιστά ευκολότερη την επιτάχυνση των διαδικασιών και την αποφυγή «σκοπέλων» ιδιωτικών συμφερόντων.
- Η φυσική πραγματικότητα της εν λόγω γεωγραφικής θέσης επιτρέπει την κατασκευή του χιονοδρομικού κέντρου με τη μικρότερη (σχεδόν μηδαμινή) περιβαλλοντική επιβάρυνση. Πρόκειται για ένα φιλικό περιβαλλοντικά χιονοδρομικό κέντρο, αφού πρόκειται να υλοποιηθεί χωρίς να κοπεί ούτε ένα δέντρο! Επίσης το σημείο αυτό δεν αποτελεί πέρασμα για ζώα ώστε η κατασκευή να επιφέρει ενδεχόμενη οικολογική ανισορροπία.
- Η προτεινόμενη γεωγραφική θέση χωροθέτησης που αν συνδεθεί με τους οδικούς άξονες της Εγνατίας και Ιονίας οδού, δίνει τη μελλοντική δυνατότητα να αποτελέσει το χιονοδρομικό κέντρο πόλο έλξης για ένα μεγάλο πληθυσμιακό τμήμα του Βορειοδυτικού χώρου της Ελλάδας.

Κάποιες χρήσιμες παρατηρήσεις για το προτεινόμενο έργο:
- Οι επισκέπτες με την είσοδό τους θα έχουν τη δυνατότητα να σταθμεύσουν τα αυτοκίνητά τους σε χώρο στάθμευσης 3000m2
- Περιμετρικά της συνολικής έκτασης προτείνεται η διάνοιξη χωμάτινου δρόμου πλάτους 8μ. που θα παρέχει τη δυνατότητα διέλευσης οχημάτων για την ασφάλεια του χιονοδρομικού
- Σε μικρή απόσταση από το ήδη υφιστάμενο σαλέ προτείνεται η δημιουργία ενός νέου βιοκλιματικού σαλέ 300m2, με σκοπό να διαχωριστούν οι χρήσεις τους.
- Ακριβώς μπροστά από το προτεινόμενο σαλέ προτείνεται η δημιουργία χειμερινού παιδικού πάρκου συνολικής έκτασης 800m2, ώστε να έχουν ανοιχτό οπτικό πεδίο οι γονείς των παιδιών.
- Κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών προτείνεται η μεταφορά αλόγων για να δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες να κάνουν μαθήματα ιππασίας και η εγκατάσταση τείχους αναρρίχησης.
- Ο προτεινόμενος χώρος για πίστα χιονοδρομίας είναι 5000m2. Το ανάγλυφο στην περιοχή χωροθέτησης δίνει την δυνατότητα για επέκταση των πιστών του χιονοδρομικού σε μεγαλύτερα ύψη και πλάτη.
- Θα χρειαστεί να στηθούν 6-8 πυλώνες για τη δημιουργία του lift.
- Απαραίτητη κρίνεται η κατασκευή ράμπας 10x8m σύνδεσης της πίστας με το διερχόμενο αγροτικό δρόμο.
Καταρτώντας ένα Business plan-cash flow για την επένδυση για περίοδο μελέτης 15 ετών , καταλήγουμε στο ότι το προτεινόμενο χιονοδρομικό, με δεδομένες τις αρχικές παραδοχές και με περιθώριο μιας απόκλισης της τάξης του 15%, είναι οικονομικά βιώσιμο. Χρησιμοποιώντας τα δύο συνηθέστερα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων :
- το κριτήριο της Καθαράς Παρούσας Αξίας (Net Present Value – NPV) και
- το κριτήριο της Εσωτερικής Απόδοσης επί του Κεφαλαίου (Internal Rate of Return – IRR) η επένδυση προκύπτει κερδοφόρα με ποσοστό 90%.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι είναι ένα αναπτυξιακό έργο μικρής κλίμακας με χαμηλό προϋπολογισμό κόστους υλοποίησης. Με δεδομένη και την οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα, είναι από τα λίγα, ίσως, αναπτυξιακά έργα που θα μπορούσαν άμεσα να δρομολογηθούν προς υλοποίηση. Αν κατά τη διάρκεια της δεκαπενταετίας που μελετήσαμε επιτευχθεί η οδική σύνδεση του χιονοδρομικού κέντρου με τους άξονες της Εγνατίας ή της Ιόνιας οδού, η επένδυση θα είναι αποδοτικότερη και πολύ περισσότερο προσοδοφόρα. Συμπερασματικά προκύπτει ότι ίσως τα μόνα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν στην δυσκολότερη κοινωνικοοικονομική περίοδο που διανύει η σύγχρονη Ελλάδα είναι έργα στα οποία υπάρχει ήδη «η μαγιά» για να υλοποιηθούν οι περαιτέρω «ζυμώσεις». Τα «φαραωνικά» μεγαλεπήβολα έργα αναγκαστικά θα δώσουν τη θέση τους σε μικρότερης κλίμακας, εφικτά προς υλοποίηση έργα.
Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι: Αυτοί που έχουν ξεκάθαρους και καταγραμμένους στόχους, κατορθώνουν πολύ περισσότερα, σε σύντομο χρονικό διάστημα, από αυτούς που δεν έχουν στόχους. (Bryan Tracy -1944- , Καναδός συγγραφέας).

Πηγή: http://www.gnomiartas.gr/apopseis/item/342-xxxwwws

3 σχόλια:

  1. Αγαπητοί καθώς φαίνεται κάνετε λάθος στην περιοχή.Δέν είναι οι ¨Αλπεις εδώ, Τζουμέρκα λέγονται τα βουνά μας.Αυτό που παράγουν είναι χορταράκι για ζωντανά,που πάει χαμένο και άπειρη ομορφιά, που επίσης πάει χαμένη γιατί οι άνθρωποι δέν έχουν μάθει να την χαίρονται ώστε να την βιώνουν.Φτοιάξτε πρώτα κανένα μονοπάτι να περπατήσουμε ,να χαρούμε τη φύση πρώτα κι ύστερα άν νομίσουμε οτι αυτό δεν φτάνει και τα άλλα χιονοδρομικά της χώρας δέν μας χωράνε,φτοιάχνουμε κι ένα τέτοιο.Αλήθεια η προτεινόμενη θέση γιατί λέγεται "λειβάδι"κι όχι "χιονόλακα"?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εάν επισκεφθείς μια φορά το σημείο θα καταλάβεις ότι δεν κάνουμε λάθος και κάνεις σκι, έλκηθρο ή snowmobile ή απλώς πιεις τον καφέ ή το τσιπουρό σου και παίξεις χιονοπόλεμο μαζί με την παρέα σου θα καταλάβεις ότι δεν κάνουμε λάθος. Υπάρχουν πολύ χαμηλότερα μικρά χιονοδρομικά που δώσαν ζωή στον τόπο τους πχ Πήλιο, Ζήρεια, κ.α.

      Διαγραφή
  2. Η επένδυση δεν θα είναι βιώσιμη, γιατί όλες οι προτεινόμενες δραστηριότητες (πχ σκι) έχουν δυνατούς ανταγωνιστές με πολύ καλύτερες υποδομές και δυνατότητες σε κοντινές αποστάσεις (ιδιαίτερα μετά την λειτουργία της Ιονίας, όπως πχ Βασιλίτσα), ενώ άλλες δεν παρουσιάζουν κανένα εμπορικό ενδιαφέρον (πχ ιππασία ή αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα). Μόνο στα πρώτα 2-3 χρόνια θα έχει κάποια μικρή κίνηση απο Αρτινούς επισκέπτες (κυρίως λόγω περιέργειας) και αργότερα θα μαραζώσει και θα είναι ζημιογόνο. Η απόσβεση δεν θα γίνει ποτέ, γιατί δεν μπορεί κάποιος να λογαριάζει μόνο το αρχικό κόστος κατασκευής, αλλά και το κόστος συντήρησης, το οποίο δεν φαίνεται να μπήκε στους λογαριασμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...